Home AktivnostiStudijska poseta REYN Ukrajine Republici Srbiji
Study visit of REYN Ukraine to the Republic of Serbia

Studijska poseta REYN Ukrajine Republici Srbiji

U okviru studijske posete Mreže podrške za Rome u ranom detinjstvu - REYN Ukrajine, Republici Srbiji, koja je trajala od 04. do 08. decembra 2016. godine, održano je niz aktivnosti koje su omogućile različita iskustva iz rada institucija, organizacija i pojedinci u oblasti ranog razvoja romske dece u cilju povećanja kvaliteta i dostupnosti obrazovanja i primene mera socijalne i obrazovne inkluzije u Ukrajini i Republici Srbiji. Ova studijska poseta je saradnja između organizacije "Korak po korak" iz Ukrajine i Udruženja oficira za pedagošku pomoć Srbije, koja je, pored CIP-a Centar za interaktivnu pedagogiju iz Beograda i uz podršku Fondacije za otvoreno društvo u Londonu i Fondacija osnovanog društva, Srbija REYNS - Podrška romskoj deci u ranom detinjstvu u Srbiji.

U tom cilju, 5. decembra 2016. održan je Okrugli sto na temu "Razmena iskustava o socijalnoj i obrazovnoj inkluziji Roma u Republici Srbiji i Ukrajini - Nacionalni okviri i inicijative", na kojoj su prisustvovali predstavnici Ministarstva prosvete , Razvoj nauke i tehnologije, grupa za socijalno uključivanje MPNTR RS, UNICEF Srbija, Centar za interaktivnu pedagogiju, predstavnici organizacija civilnog društva, značajne osobe koje se bave i deluju u oblasti obrazovnih politika, kao i drugih značajnih aktera u kreiranju i implementaciji socijalne i obrazovne inkluzije na nacionalnom nivou.

Nakon analize nacionalnog okvira postojećih mehanizama i mera podrške romskoj deci u obrazovnm procesu bilo je neophodno spustiti se na nivo implementacije i govoriti o praksama, realanim problemima i rezultatima lokalnog tima podrške romskoj deci. Na Okruglom stolu održanom u Kragujevcu dana 06.decembra 2016.godine u Skupštini grada Kragujevca, predstavljen je reprezentativni tim sačinjen od predstavnika lokalnih ustanova i institucija, Asocijacije pedagoških asistenata Srbije kao strukovnog udruženja i organizacija civilnog društva okupljen oko zajedničke ideje što snažnijeg podsticaja i podrške sprovođenju lokalnih politika u oblasti obrazovne i socijalne inkluzije. Gostima iz Ukrajine prezentovani su dosadšnji rezultati i izazovi u radu.

Može se zaključiti da se slični izazovi javljaju u Ukrajini i da su uglavnom povezani sa razlikama u broju Romkinja i muškaraca, migracijama porodica, nemogućnosti stvaranja kontinuiteta prisustva i ranog "ispuštanja" dece u obrazovni sistem, kao i uticaj ranih brakova da napuste školovanje roma devojčica. Ako je uključivanje u Ukrajinu bilo nešto drugačije, imali smo priliku da čujemo od predstavnika obrazovnih institucija koji su govorili o dva odvojena modela inkluzije kao dva različita oblika nastave, a inkluzija u Srbiji razvijena je kao pristup obrazovanju.

Takođe, istaknuta je važna zajednička odlika rada u oblasti ranog razvoja i obrazvanja romske dece koja se odnosi na intersektorski pristup , partenerstvo i saradnju civilnog sektora i institucija ( obrazovnih, zdravstvenih, institucija scijalne zaštite, predškolskih ustanova i škola) kako na nacinalnom tako i na lokalnom nivou. Ovo je model koji je dao dobre rezultate i koji je otvorio prostor za unapređenje mogućnosti za rani razvoj romske dece a samim tim i za povećanje dostupnosti i kvaliteta usluga u obrazovnom sistemu.

Sadržaj studijske posete zamišljen je tako da uvid u sve postojeće mehanizme i serivse podrške romskoj deci i obuhvati sve relevantne aktere obrazovnog procesa i sprovođenja socijalne inkluzije u različitim lokalnim sredinama.

Tako je posećeno i Udruženje Roma Braničevskog okruga iz Požarevca gde je prikazana uloga i značaj organizacija civilnog društva u oblasti delovanja radi poboljšanja uslova i mogućnosti za rani razvoj romske dece, sveobuhvatnu podršku tokom školovanja i promociju pozitivnih vrednosti o značaju dostupnosti i kvaliteta obrazovanja za svu decu.

U poseti Prehistorijskoj instituciji "Đurđevdan" u Kragujevcu razgovarali su o organizacionoj strukturi, načinu rada i dodatnim mogućnostima koje se koriste na lokalnom nivou kako bi se podržala implementacija mere politike socijalne inkluzije. Zbog dobrog partnerstva i dugoročne saradnje, predškolska ustanova je naglasila značaj saradnje sa Toiotiskoj biblioteci kao lokalnim resursnim centrom za rani razvoj. Biblioteka igračaka kao program koji implementira romsko-romsku edukativno-kulturnu zajednicu omogućava deci socijalno ugroženih grupa da koriste didaktičke igračke i materijale koji pozitivno utiču na razvoj ranog života. Ovaj pristup razvoju i obrazovanju, sa fokusom na važnost programa predškolske inkluzije, pružio je dobre rezultate u pogledu obuhvata, postignuća učenika i njihovu socijalizaciju i integraciju u društvo.

U poseti Asocijaciji pedagoških asistenata Srbije govorilo se servisu pedagoške asistencije, problemima pravno neregulisanog statusa pedagoških asistenata, viđenju države, društva i roditelja uloge pedagoških asistenata kao i o konkretnim problemima koji se javljaju u direktnom radu sa decom.

Predstavnici REYN-a Ukrajina su pohađali osnovnu školu "Mika Mladenović" u Nišu, što se može pohvaliti odličnom primenom usluge pedagoške pomoći koja u školskim godinama unazad daje dobar pristup školskim rezultatima. U skladu sa osnovnim vrednostima i ciljevima međunarodne mreže, saradnja između i između Ukrajine i Srbije jedan je od načina na koji se postojeći modeli u obe države mogu razmenjivati i promovisati kako bi promovisali i distribuirali nacionalne mreže unutar Međunarodne mreže Roma, Mreža ranog uzrasta REYN) podržana od strane Međunarodne organizacije Step-Step i Fondacije Otvoreno društvo (London) čiji je zajednički cilj doprinos boljem i pravednom položaju romske dece u obrazovnom sistemu stvaranjem povoljnijih uslova za njihov rani razvoj.

Ostavite odgovor

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

sr_RSСрпски језик
en_USEnglish sr_RSСрпски језик